Koszty stworzenia i utrzymania sklepu internetowego w praktyce

Przed założeniem działalności, albo podjęciem jakiejkolwiek decyzji zakupowej powinniśmy uprzednio przeanalizować swoje potrzeby i możliwości, a także szacunkowy koszt całego przedsięwzięcia. Nie inaczej wygląda proces zakładania sklepu internetowego. Ile kosztuje sklep internetowy? Na jakie koszty musisz się przygotować? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.

Jak założyć dochodowy sklep internetowy? 7 wskazówek, które musisz znać

Ile kosztuje platforma e-commerce?

W dzisiejszych czasach założenie sklepu internetowego nie wiążę się już z koniecznością budowania go od zera. Do dyspozycji mamy wiele sprawdzonych narzędzi o różnych możliwościach. Dostępne rozwiązania to:

  • Open source
  • SaaS
  • Dedykowany sklep

1. Open source (otwarte oprogramowanie)

To rodzaj oprogramowania, w którym można za darmo kopiować, rozpowszechniać i modyfikować kod źródłowy. Rozwiązanie cechuje się bardzo rozbudowaną społecznością, która stale rozwija dostępne funkcjonalności, a także oferuje płaszczyznę wzajemnego wsparcia w postaci wymiany umiejętności i doświadczeń innych użytkowników np. na Facebooku. Dzięki otwartemu oprogramowaniu z łatwością naniesiemy poprawki, wprowadzimy zmiany czy też wzbogacimy nasz e-commerce o nowe funkcjonalności. Popularnymi przykładami tego typu oprogramowania są m.in. WooCommerce (wtyczka WordPress), PrestaShop czy Magento. Poniżej przedstawiamy jak wygląda koszt założenia, oraz prowadzenia sklepu internetowego na każdym z nich. 

Ile zapłacimy za WooCommerce?

Za postawienie sklepu internetowego na bazie szablonu WordPress (sam WordPress jest darmowy) — jest to najbardziej budżetowe rozwiązanie i okrojone w istotne funkcjonalności (oczywiście cenę determinuję specyfika zlecenia) zapłacimy już około 2 tysiące złotych. Ten koszt będzie jednorazowy za implementacje oraz konfigurację sklepu. Jeżeli chcielibyśmy zatrudnić software house, do wdrożenia i skonfigurowania naszego sklepu internetowego wyniosłoby to min. 20-30 tys. zł netto. Suma ta jest uzasadniona, ponieważ otrzymujemy w zamian dedykowany projekt graficzny oraz gwarancje pomocy technicznej w przypadku problemów.

Ile zapłacimy za PrestaShop?

PrestaShop również cechuję się prostotą użytkowania, jednak nie jest optymalnym rozwiązaniem dla bardzo dużych sklepów internetowych. Mimo intuicyjności interfejsu może się zdarzyć tak, że będziemy potrzebowali pomocy specjalistów. Koszt tej przyjemności może wynieść nas bagatela około 30 tys. zł netto.

Ile zapłacimy za Magento?

W przeciwieństwie do dwóch poprzednich platform, Magento jest znacznie bardziej zaawansowany, a co za tym idzie, jest też bardziej skomplikowany w obsłudze. Magento jest zalecany do stawiania rozbudowanych sklepów internetowych, o bardziej skomplikowanej strukturze oraz liczbie podstron i kategorii produktowych. Jako że ma więcej funkcjonalności, stawia też większe wymagania przed programistami, co powoduje, że cena wynajęcia profesjonalistów zaczyna się od 50 tys. zł netto, a często przekracza 100 tys.

2. SaaS

SaaS (ang. Software as a Service) to abonamentowy model tworzenia i obsługi sklepów internetowych. Przykładami takiej działalności są m.in. Shopper, Shopify, czy Sky-Shop. U podstaw tej działalności leży wcześniej wspomniany abonament, za który otrzymujemy w pełni funkcjonalne oprogramowanie dostarczane np. przez jednego z powyższych producentów. W tym modelu nie jesteśmy, niestety, pełnoprawnymi właścicielami sklepu internetowego, jedynie niejako jego „dzierżawcami”. Wiążę się to pewnymi ograniczeniami jak np. brak pełnej kontroli nad rozwojem sklepu, a także z utrudnieniami (oraz kosztami) w kwestii przeniesienia go na inną platformę. Dlatego warto zastanowić się nad wybraniem właśnie tego modelu, planując założenie sklepu internetowego.

Cennik poszczególnych usługodawców:

Shopify za opcję podstawową zapłacimy 29$ miesięcznie, 79$ za opcję standardową, oraz za zaawansowaną 299$. Dodatkowo Shopify oferuje plany indywidualne, które wahają się w okolicach 2000$ miesięcznie. Oprócz stałych opłat miesięcznych Shopify pobiera jeszcze prowizję od transakcji. Wynosi ona po kolei 2% dla planu podstawowego, 1% dla planu standardowego oraz 0,5% dla planu zaawansowanego.

Shopper ceny w tym serwisie zaczynają się od 25 zł miesięcznie za wersję podstawową, 500 zł za wersję premium, oraz prawie 6 tys. złotych miesięcznie za wersję dla dużych przedsiębiorstw.

Sky-shop w zależności od planu rozliczeniowego zapłacimy tu od 19 zł miesięcznie dla małych firm do 369 zł miesięcznie za wersję dla dużych.

Koszt Hostingu, Domeny i Certyfikatu SSL

Hosting —w dużej mierze koszty utrzymania serwera są zależny od jego parametrów i możliwości, ale za serwer dla niewielkiego sklepu internetowego zapłacimy już od 100 zł rocznie w górę. Przykładowe firmy zajmujące się hostingiem:

Domena — to adres Twojej strony WWW. Jak dobrze wiesz, domeny mogą mieć różne końcówki. W Polsce zazwyczaj jest to końcówka .pl, ale równie dobrze może to być końcówka .com. Ceny domen z najpopularniejszymi końcówkami są tańsze od tych bardziej osobliwych jak .to czy .mu, a ich koszt to ok. 100-150 zł rocznie. Pamiętaj, że cena po pierwszym albo drugim roku może ulec zmianie w zależności od ustaleń, jakie zawarte były w umowie.

Certyfikat SSL — chroni użytkownika odwiedzającego stronę WWW przed utratą danych takich jak hasła, numery kart kredytowych czy innych kluczowych danych osobowych. Ceny posiadania certyfikatu SSL wahają się między 100 zł a 1000 zł netto rocznie, w zależności od poziomu ochrony, jaki chcemy uzyskać.

  • SSL typu DV (ang. Domain Validation) – standardowy.
  • SSL typu OV (ang. Organization Validation) – wysoki.
  • SSL typu EV (ang. Extended Validation) – najwyższy.

Projekt graficzny

Niektórym może się wydawać, że to zbędny wydatek, ale pamiętaj, że bodźce wzrokowe oddziaływają na nas najmocniej. Dodatkowo uatrakcyjnienie szaty graficznej naszego sklepu internetowego może przynieść wymierne korzyści, chociażby z tego powodu, że nasz sklep będzie się wyróżniał na tle konkurencji. Cena projektu graficznego jest zależna od tego czy wykorzystamy gotowe szablony, czy wynajmiemy profesjonalistów z umiejętnościami z zakresu UX (ang. User Experience) do stworzenia naszej identyfikacji graficznej od zera — jest to wydatek rzędu kilku do kilkunastu tysięcy złotych, a czasami nawet więcej — w zależności od złożoności projektu.

Dodatkowe funkcje

Poniżej możecie zapoznać się z najpopularniejszymi funkcjonalnościami. Należy pamiętać, że każdy dodatkowy moduł będzie wiązał się z dodatkowymi kosztami w zależności od cennika usługodawcy.

  • Dostawy: odbiór osobisty, firma kurierska – DHL, UPS, DPD, Paczkomaty. Każdy z nich różni się ceną.
  • Stworzenie sekcji z nowościami i polecanymi produktami.
  • Integracja z czatem.
  • Integracja aukcji takich jak allegro.pl.
  • Stworzenie sekcji blogowej.
  • Metoda płatności – płatność gotówką przy odbiorze, przelew, BLIK, PAYPAL, PayU, Przelewy24 itd.
  • Porównywarki cen – np. Ceneo
  • Integracja z newsletterem.

Treści w obrębie sklepu

Opisy wszelkie opisy produktów, kategorii czy innych tekstów sprzedażowych mają olbrzymi wpływ zarówno na przychody jak i na optymalizację pod kątem SEO. Opisy te powinny być unikatowe, w sposób jasny i klarowny oddawać istotę produktu oraz przykuwać uwagę, przeprowadzając użytkownika przez kolejne etapy lejka sprzedażowego i w efekcie zachęcić do podjęcia decyzji zakupowej. Stawki freelancerów wahają się od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych za 1000 znaków ze spacjami, to najczęstszy model rozliczenia. 

Zdjęcia zdjęcia produktów są kluczowym elementem każdego e-sklepu, bez nich nie wzbudzisz zaufania potencjalnych klientów i nie zachęcisz ich wystarczająco do podjęcia decyzji zakupowej. Możesz zrobić je samodzielnie albo wynająć specjalistę. Koszt pracy fotografa to kwestia kilkuset złotych za dzień. Do tego trzeba jeszcze doliczyć późniejszą obróbkę tych zdjęć.

Marketing

Wysokość budżetu marketingowego zależy od wcześniej ustalonej strategii, ale zwykle wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy rocznie. Sposobów wspierających budowanie widoczności online jest wiele. Między innymi mamy do dyspozycji pozycjonowanie (SEO, czyli Search Engine Optimization), które długofalowym rozwiązaniem; płatne kampanie typu PPC (ang. Pay Per Click), Google Ads, Facebook Ads czy kampanie w mediach społecznościowych, a także wiele innych równie skutecznych metod. Ze względu na mnogość tych narzędzi i niekiedy poziom ich skomplikowania, warto zaangażować profesjonalną agencję marketingową, która mając na uwadze potrzeby klienta, dobierze optymalną strategię. Koszt takiej usługi może wynieść od kilkuset do nawet kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. Wszystko zależy od stopnia zaawansowania działań i ich skali. Mimo że może się to wydawać nie lada wydatkiem, to dobrze przeprowadzone działania marketingowe zwracają się z dużą nawiązką.

Dropshipping

Dropshipping to taki model sprzedaży internetowej, w której właściciel sklepu internetowego nie posiada „na stanie” towaru, który sprzedaje, tylko doraźnie zamawia go u producenta, który z kolei wysyła go bezpośrednio do klienta. Co prawda, unikamy w ten sposób dosyć wysokich kosztów magazynowych, to i tak musimy dodatkowo zapłacić za tę funkcjonalność w oprogramowaniu naszego sklepu internetowego. W WooCommerce koszt ten wynosi ok. 500 złotych.

Kwestie prawne

Regulamin sklepu czy politykę prywatności można skopiować z szablonów krążących w sieci, ale żeby mieć pewność co do wszystkich punktów i ich zgodności z prawem warto zainwestować we wsparcie prawnika. Koszt profesjonalnie przygotowanego dokumentu na potrzeby Twojego sklepu internetowego zaczyna się od kilkuset złotych i może wynieść nawet kilka tysięcy.

Podsumowanie

Kwoty potrzebne na wdrożenie i utrzymanie sklepu internetowego zależą od wielu różnych czynników, począwszy od wielkości sklepu, a na identyfikacji wizualnej skończywszy. Bez szczegółowych danych, oszacowanie sumy potrzebnej na początku działalności jest jedynie spekulacją. Mamy jednak nadzieję, że powyższy artykuł pomógł Ci usystematyzować wiedzę z zakresu kosztów postawienia i prowadzenia e-commerce oraz dołożył cegiełkę do powstania zawrotnie rozwijającego się sklepu internetowego.

Ponad 9 lat na rynku, setki wdrożonych realizacji

Nasi klienci rozpoczynają z nami współpracę, ponieważ potrzebują cyfrowej transformacji. Zostają z nami, ponieważ znajdują w WebCrafters solidnego partnera biznesowego, wspierającego ich kompleksowo od strony technologicznej.

Nie jesteśmy tylko software housem. Jesteśmy Twoim zewnętrznym działem IT, który zadba o Twój biznes tak samo, jak zespół programistów, designerów i project managerów, który pracowałby bezpośrednio w Twojej firmie.

Poznaj nasze wartości

Zbuduj z nami swój nowy produkt!

Umów się na bezpłatną konsultację z ekspertem i porozmawiajmy
o Twoich oczekiwaniach.

Napisz do nas!

Lub zadzwoń

Mateusz Borkowski - Head of Sales

Mateusz Borkowski

Head of Sales

Jeśli wygodniej będzie Ci opowiedzieć o swoich potrzebach podczas niezobowiązującej rozmowy, wybierz dogodny dla Ciebie termin, a ja dopełnię wszelkich starań, żeby zaproponować Ci rozwiązania odpowiednie dla Twojego biznesu.