Czym jest system CMS i jak wybrać najlepszy?

Zarządzanie własną stroną internetową lub e-commerce nie musi wiązać się z umiejętnościami pisania wielu linijek skomplikowanego kodu. W tym celu potrzebujesz właśnie CMSa, czyli systemu zarządzania treścią. Poniżej w przystępny sposób przedstawiamy wszystkie niezbędne informacje dotyczące systemów CMS i postaramy się ułatwić Ci wybór najlepszego dla systemu dla potrzeb Twojego biznesu.

Co to właściwie jest?

CMS (ang. Content Management System) to system zarządzania treścią. Pozwala on na łatwe edytowanie oraz dodawanie i usuwanie treści, zarówno tekstu jak i elementów graficznych. Oczywiście CMSy posiadają znacznie więcej funkcjonalności jak np. możliwość udostępniania konkretnych elementów wybranym użytkownikom.

Najważniejsze funkcje CMSów:

  • publikacja treści,
  • edycja treści,
  • organizacja treści,
  • ułatwiona optymalizacja działań pod SEO (ang. Search Engine Optimization) – modyfikacja URL oraz zarządzanie przekierowaniami.

Rodzaje CMS-ów

Wyróżniamy dwie podstawowe kategorie systemów zarządzania treścią — Autorski CMS — tworzony na zamówienie oraz tzw. systemy typu Open Source.

  1. Autorski CMS ten model nieodzownie wiąże się z wysokimi kosztami, ponieważ wynajmujemy do tego celu specjalistów, którzy dowiozą nam spersonalizowany produkt zbudowany od zera. Niewątpliwą zaletą jest fakt posiadania oprogramowania spełniającego wszystkie nasze indywidualne potrzeby zarówno jeśli chodzi o funcjonalność jak i szatę graficzną.

Wady

  • CENA — to rozwiązanie jest znacznie droższe niż wykorzystanie systemów open source
  • Jesteśmy zależni od agencji, która nam ten system stworzyła, w przypadku błędów czy odyfikacji musimy zwrócić się po wsparcie właśnie do niej.
  • Słabsze zabezpieczenia przed atakami — wynika to z faktu, że naszym produktem dowodzi stosunkowo niewielka grupa specjalistów, w porównaniu do rozwiązań typu Open Source, nad którymi pracują tysiące programistów.
  • Brak kompatybilności z innymi, istniejącymi już rozszerzeniami.

Zalety — pełna customizacja.

  1. System Open Source jest bezpłatnym systemem do zarządzania treścią, który stosunkowo łatwo możemy modyfikować i wzbogacać o nowe rozwiązania (tzw. wtyczki, często również darmowe). Kolejną korzystną cechą systemów CMS typu Open Source, jest to, że posiadają zazwyczaj rozbudowaną społeczność programistów oraz szeroką grupę użytkowników, która wzajemnie pomaga sobie w rozwiązywaniu problemów i wspólnie rozwija swoje CMSy o nowe funkcjonalności.

Wady musimy pogodzić się z pewnymi kompromisami, jako że nie jest w pełni dopasowany produkt.

Zalety niższy koszt niż w przypadku dedykowanych CMS-ów, mnogość wielu rozszerzeń i wtyczek, ciągła aktualizacja i rozwój, łatwość w obsłudze, bezpieczeństwo.

Najpopularniejsze CMSy

WordPress

WordPress jest zdecydowanie najpopularniejszym spośród wielu systemów CMS (open source) dostępnych na rynku. Cechuję się prostą instalacją jak i użytkowaniem. Dodatkowo oferuje imponującą ilość gotowych szablonów oraz modyfikacji w postaci wtyczek.

PrestaShop

PrestaShop jest, według wielu, numerem jeden wśród CMS-ów wykorzystywanych do prowadzenia e-commerce. Ta platforma pozwala na stworzenie sklepu internetowego w krótkim czasie i przystępnych cenach. Biorąc pod uwagę te benefity, wydaje się idealnym rozwiązaniem na początek przygody z e-commerce.

Joomla

Joomla, poza tym, że również jest darmowym systemem to nie ustępuje innym CMSom w kwestiach funkcjonalności; ma naprawdę wiele do zaoferowania, np. jest dostępna w 64 językach oraz jest dostosowana do tworzenia bardziej rozbudowanych stron internetowych. Jedyną wadą tego oprogramowania, w odniesieniu np. do WordPressa jest mniejsza intuicyjność interfejsu oraz wyższy próg wejścia, innymi słowy nie jest zalecana początkującym użytkownikom.

Co wziąć pod uwagę, wybierając system zarządzania treścią?

Cena — szczególnie dla mniejszych firm jest to istotne kryterium. Dzięki dostępności wielu CMS-ów typu Open Source (przypominamy: są darmowe), z łatwością znajdziesz coś na każdą kieszeń.

Łatwość obsługi posiadanie CMSa z intuicyjnym interfejsem wpłynie korzystnie na codzienny przebieg pracy, w efekcie na wydajność. Łatwa nawigacja pomoże edytorom i menadżerom sprawnie publikować i zarządzać treścią.

Skalowalność każdy, kto to posiada własną działalność, zakłada jej rozwój. Dlatego też narzędzie, które umożliwia szybką i łatwą implementację zmian, które na ten rozwój pozwolą, jest na wagę złota.

Bezpieczeństwo i obsługa techniczna z oczywistych powodów jest to aspekt niezbędny, szczególnie teraz, kiedy coraz częściej dochodzi do cyberprzestępstw.

Społeczność — istnienie licznej społeczności programistów używających danego systemu zarządzania treścią gwarantuje jego ciągły rozwój, oraz większą szansę na pomyślne rozwiązanie ewentualnego problemu na Twojej stronie internetowej.

Zarządzanie zespołem systemy zarządzania treścią powinny być wyposażone w wygodny panel, który umożliwia łatwe udostępnianie danych elementów na stronie internetowej konkretnym pracownikom zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Usprawni to cykl pracy i wpłynie bezpośrednio na wydajność.

Plusy i minusy systemów CMS:

Plusy:

  • Łatwy w użyciu (nie wymaga rozległej wiedzy technicznej).
  • Oszczędność.
  • Bezpieczeństwo.
  • Umożliwiają łatwe dostosowanie strony do Twoich potrzeb.
  • Wiele ulepszeń wdrażanych jest automatycznie.

Minusy:

  • CMSy muszą być aktualizowane, inaczej mogą przestać poprawnie funkcjonować, co może przynieść spore straty i wpływa negatywnie na bezpieczeństwo danych.
  • Użytkownicy muszą się nauczyć, jak ten system sprawnie obsługiwać; może to być mniej lub bardziej czasochłonne w zależności od specyfiki danego systemu CMS.

Czy systemy zarządzania treścią są niezbędne?

Systemy CMS nie są konieczne do zarządzania stroną, jednak są bardzo pomocne w przypadku, w którym nie możemy pochwalić się zaawansowaną znajomością języków programowania. Po krótkim wdrożeniu się w działanie interfejsu, dzięki CMS-owi, będziemy mogli zarządzać własną stroną internetową bez udziału programistów albo z ich znacznie mniejszym udziałem.

Podsumowanie

Po przeczytaniu tego artykułu mamy nadzieję, że CMS nie będzie już dla Ciebie enigmatycznym akronimem. A co więcej, że znalazłeś dla siebie ten, który najbardziej odpowiada Twoim celom i możliwościom.

Ponad 9 lat na rynku, setki wdrożonych realizacji

Nasi klienci rozpoczynają z nami współpracę, ponieważ potrzebują cyfrowej transformacji. Zostają z nami, ponieważ znajdują w WebCrafters solidnego partnera biznesowego, wspierającego ich kompleksowo od strony technologicznej.

Nie jesteśmy tylko software housem. Jesteśmy Twoim zewnętrznym działem IT, który zadba o Twój biznes tak samo, jak zespół programistów, designerów i project managerów, który pracowałby bezpośrednio w Twojej firmie.

Poznaj nasze wartości

Zbuduj z nami swój nowy produkt!

Umów się na bezpłatną konsultację z ekspertem i porozmawiajmy
o Twoich oczekiwaniach.

Napisz do nas!

Lub zadzwoń

Mateusz Borkowski

Head of Sales

Jeśli wygodniej będzie Ci opowiedzieć o swoich potrzebach podczas niezobowiązującej rozmowy, wybierz dogodny dla Ciebie termin, a ja dopełnię wszelkich starań, żeby zaproponować Ci rozwiązania odpowiednie dla Twojego biznesu.