Jak założyć dochodowy sklep internetowy? 7 wskazówek, które musisz znać

W tych czasach nie wystarczy już tylko posiadanie sklepu internetowego (ang. e-commerce) oraz produktu, żeby odnieść sukces. Wiele działalności tego typu jest bardzo szybko weryfikowanych przez rzeczywistość. Sukces w tej branży wymaga stworzenia profesjonalnego i opartego na najnowocześniejszych nowinkach technologicznych sklepu internetowego, a potem jeszcze konsekwentnej jego promocji. W tym artykule dowiecie się jak krok po kroku stworzyć dochodowy e-commerce. Przyjemnej lektury!

Pomysł na sklep internetowy — co sprzedawać?

Zanim założysz upragniony e-commerce tak jak przy okazji każdej innej działalności, musisz najpierw przeprowadzić wnikliwą analizę konkurencji oraz rynku. Ten pierwszy krok jest szczególnie istotny, zważywszy na samą ilość różnego rodzaju sklepów o różnorodnych profilach sprzedażowych. Wszystko to sprawia, że zaistnienie na rynku wydaje się być coraz większym wyzwaniem.

Najłatwiej jest po prostu zadać sobie kilka podstawowych pytań:

  • Czy są na rynku firmy oferujące podobny produkt, jeżeli tak to, w jaki sposób Twój sklep internetowy będzie się różnił?
  • Czy rynek nie jest przypadkiem przesycony produktami, które chcesz sprzedawać?
  • Czy jesteś wytwórcą produktu, czy tylko pośrednikiem?
  • Czy istnieje wystarczający popyt na rynku na Twój produkt?
  • Kim będzie Twój klient? (Stwórz profil klienta-wraz z wypisaniem jego potrzeb, obaw, wątpliwości, charakterystyki demograficznej i innych istotnych czynników, które będą miały wpływ na jego przyszłe decyzje zakupowe).

Na tym etapie może Ci przyjść w sukurs Google Trends, a także wszelkie rzetelne informacje i raporty o zapotrzebowaniach na rynku. Oczywiście jeżeli pracę koncepcyjną masz już za sobą, to nie pozostaje Ci nic innego jak przejść do bardziej technicznych aspektów zakładania sklepu internetowego.

Czego potrzebujesz zanim założysz własny e-commerce?

W tym podpunkcie znajdziesz praktyczne informacje na temat niezbędnych elementów potrzebnych do stworzenia własnego sklepu internetowego.

Gotowiec czy indywidualny projekt?

Na początku działalności sugerujemy skorzystanie z gotowych projektów sklepu internetowego. Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić pieniądze, co na starcie może okazać się naprawdę korzystne. Natomiast po tym jak już osiągniemy bezpieczny pułap finansowy, tzn. wiemy, że nasz pomysł wypalił, możemy pomyśleć o indywidualnym projekcie sklepu, aby móc konkurować z większymi graczami na rynku.

Jaką wybrać domenę?

Wybór domeny może być utrudniony, ponieważ większość chwytliwych nazw jest już zarezerwowana. Domena to w uproszczeniu adres, pod którym funkcjonuje Twój sklep w Internecie. Najlepiej, żeby jej nazwa pokrywała się z nazwą firmy czy produktu, albo chociaż się z nią kojarzyła. Warto też zadbać o to, żeby wpadała w ucho. Wiele firm oferuje domeny nawet za 0 zł (dhosting.pl, aftermarket.pl), ale po roku taką domenę trzeba odnowić, co jest bardzo kosztowne. Dlatego opłaca się znaleźć firmę, która pozwala na mniej obciążające odnawianie.

Hosting

Pozwala na umieszczenie Twojego sklepu internetowego na serwerze internetowym. Pojemność tego serwera, szybkość transferu oraz jego przepustowość powinny być proporcjonalne do wielkości Twojego sklepu. Istotnym jest też, aby sklep internetowy był niezawodny i działał nawet wtedy, gdy nagle drastycznie wzrasta ilość odwiedzających go klientów.

Bezpieczeństwo danych

SSL (ang. Secure sockets layer) jest protokołem wykorzystywanym do zabezpieczania połączeń sieciowych. Certyfikat SSL pozwala na utrzymywanie poufności transmisji danych wysyłanych przez internet. Korzyści wynikające z posiadania certyfikatu SSL:

  • Zabezpieczenie przed phishingiem — jest to praktyka podszywania się pod jakąś witrynę w celu pozyskania krytycznych informacji na temat użytkowników, takich jak hasła, klucze czy numery kart kredytowych. Certyfikat SSL jest w stanie potwierdzić czy dana strona jest wiarygodna.
  • Pozytywny wpływ na pozycjonowanie — Google nagradza strony posiadające  certyfikat SSL wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania, co oczywiście przekłada się na większy ruch na stronie Twojego sklepu, a docelowo — również wyższe przychody.
  • Zgodność z RODO — przepisy te informują o obowiązku korzystania z szyfrowania danych osobowych, które właśnie spełnia certyfikat SSL.
  • Możliwość korzystania z HTTP/2 — protokół HTTP/2 determinuje szybkość wyświetlania strony, co wpływa pozytywnie na UX (User Experience) i jest możliwe tylko w przypadku posiadania certyfikatu SSL.
  • Wiarygodność strony — zwiększenie wiarygodności strony przekłada się w bezpośredni sposób na wyniki sprzedażowe, co wynika z rosnącej świadomości użytkowników internetu w kwestii zagrożeń czyhających w sieci.

Jaką platformę wybrać? Rodzaje, wady i zalety

Rodzaj oprogramowania, inaczej platformy e-commerce, może zaważyć o losach Twojego sklepu internetowego. Dlatego ważne jest, aby dobrać je odpowiednio do Twoich potrzeb. Dostępne są na następujące opcje:

Bezpłatne rozwiązania open source

Open source (otwarte oprogramowanie) to rodzaj oprogramowania, w którym kod źródłowy można dowolnie kopiować, zmieniać, ulepszać i rozpowszechniać, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów związanych z licencją.

Wiele osób decyduje się na wdrożenie właśnie tego rozwiązania w swoim sklepie internetowym, najczęściej wykorzystując do tego m.in. WooCommerce, Prestashop albo Magento. Niewątpliwym atutem technologii open source jest ich rozsądny koszt, szeroki wachlarz możliwości, skalowalność, a także rozbudowana społeczność użytkowników, którzy często sobie pomagają w rozwiązywaniu wszelkich problemów. Dzięki temu rozwiązaniu możemy budować małe i jak duże sklepy (z większą ilości produktów i większym ruchem na stronie) Trzeba jednak pamiętać, że rozwiązanie to przy większych potrzebach staje się znacznie kosztowniejsze i wymaga specjalistycznych umiejętności programistycznych.

Gotowe platformy

Nomen omen, ta opcja wymaga najmniejszego zaangażowania z Twojej strony. Płacisz tylko za, wdrożenie i obsługę sklepu internetowego. W takim wypadku wszystko spoczywa na barkach usługodawcy.

Do takich usługodawców należą np. Shopify czy Shopper. Wybranie takiej opcji wiąże się jednak kilkoma ograniczeniami: 

  1. Ograniczenia funkcjonalności: Gotowe platformy czasami mają ograniczenia funkcjonalności, co może uniemożliwić dostosowanie ich do bardziej skomplikowanych potrzeb i wymagań klienta.
  2. Brak kontroli nad kodem: Gotowe platformy często posiadają zamknięte środowisko, co oznacza, że programiści nie mają dostępu do kodu źródłowego i nie mogą go modyfikować.
  3. Wydajność: Gotowe platformy czasami nie zapewniają wystarczającej wydajności, co może powodować problemy związane z szybkością ładowania strony i obsługą dużych ilości danych.
  4. Ceny: Gotowe platformy czasami wymagają nieadekwatnie wysokich opłat w stosunku do uzyskanych możliwości.

Dedykowane oprogramowanie (wersja premium)

Posiadanie dedykowanej platformy wiąże się z  ogólnie większym nakładem finansowym, zarówno na początku, jaki i później jeśli chodzi o jej utrzymanie. Ze względu na koszty i czasochłonność przedsięwzięcia opcja ta jest zalecana jedynie w przypadku niestandardowego e-commerce.

Na co jeszcze należy zwrócić uwagę:

Dostosowanie platformy pod SEO (search engine optimisation)

Mając na uwadzę widoczność naszego sklepu w internecie, powinniśmy zadbać o to, aby w jak największym stopniu nasz sklep internetowy było SEO-friendly. Co to oznacza? W telegraficznym skrócie polega to na spełnieniu wymagań wyszukiwarki Google, która wysyła boty oceniające wartość merytoryczną oraz techniczną wszystkich stron i na tej podstawie określa pozycje tych stron w rankingu na określone frazy kluczowe (w zależności od kwerendy). Ważne, żeby nasz e-commerce można było łatwo zoptymalizować w zgodzie z powyższymi wymaganiami, tak aby pojawił się możliwie jak najwyżej na stronie wyników wyszukiwania.

Responsywność

Polega to na odpowiednim dostosowaniu naszej platformy, tak aby poprawnie wyświetlała się i działała na wszystkich urządzeniach, z których korzystają nasi klienci, podejmując decyzję zakupowe tj. smartfony, tablety oraz, oczywiście, tak zwane desktopy, czyli komputery stacjonarne i laptopy. 

Edycja bez znajomości języków programowania

Możesz wybrać taką platformę, na której bez znajomości języków programowania możesz wprowadzać zmiany i modyfikację w panelu administracyjnym. Taką funkcjonalność oferuję zarówno Woocommerce, jak i PrestaShop.

Przyszłe modyfikacje

Warto jest zainwestować w skalowalne rozwiązanie, które nie będzie wymagało drastycznych zmian, gdy sklep się rozrośnie. Rozwiązanie takie pozwoli np. na dodanie większej ilości produktów do oferty albo ułatwi wprowadzenie innych zmian w odpowiedzi na rosnące wymagania rynku. 

Koszty związane z prowadzeniem własnego sklepu internetowego

Zapoznałeś się już z podstawowymi zagadnieniami, a także tym, czego potrzebujesz, żeby otworzyć własny sklep internetowy. Teraz powinieneś się dowiedzieć, ile co kosztuje.

Podstawowe koszty:

  • Hosting — w zależności od potrzeb. Cena tych najtańszych waha się w okolicach 100 zł rocznie.
  • Domena — co prawda, możesz znaleźć ofertę z pierwszym rokiem albo dwoma za darmo, to może się to okazać długofalowo kiepskim rozwiązaniem. Uważnie przeczytaj warunki umowy.
  • Digital marketing — kluczowy element całej układanki. Dobrze zaplanowana strategia marketingowa da Twojej stronie niezbędnego „kopa” i szybko zwiększy ruch na stronie  sklepu internetowego. Niestety może okazać się kosztowna. Ceny są zależne od indywidualnych ustaleń i strategii, a także od tego, czy zdecydujesz się zatrudniać specjalistów wewnętrznie, czy skorzystać z usług firm zewnętrznych — agencji marketingowych.
  • Współpraca z firmą IT — jeżeli Twój pomysł na założenie sklepu internetowego nie jest związany jedynie z bardzo małą działalnością „na boku”, to na kilku ważnych etapach pomoc specjalistów będzie po prostu niezbędna. Taka firma po wdrożeniu całej infrastruktury e-commerce, będzie trzymać pieczę nad Twoim sklepem internetowym, aby wszystko działało bez zarzutu. (webcrafters.pl)

Ostatnie wskazówki zanim wystartujesz z e-commerce

Przygotuj opisy produktów

Opisy produktów przynoszą dwojaką korzyść. Pomagają klientom dokonać świadomej decyzji o zakupie, jednocześnie poprzez oparcie ich na podstawie fraz kluczowych pozwalają nam zwiększyć pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google lub innej wyszukiwarki.

Co powinieneś zawrzeć w opisach:

  • informacje podstawowe — nazwa, model i marka,
  • unikatowy i chwytliwy opis, do którego włączamy frazy kluczowe,
  • informacje o wysyłce,
  • klarowne zdjęcie lub szereg zdjęć, które jak najwierniej oddają rzeczywisty wygląd danego produktu.

Sposoby płatności i dostawa

Płatność — umożliwienie klientowi możliwości zapłaty w sposób przezeń preferowany jest kluczem do sukcesu. Nie chcielibyśmy sytuacji, w której klient z wysoką intencją zakupową po wybraniu produktu nie znajduje wygodnej dla siebie metody płatności i rezygnuje. Dlatego im większy wachlarz różnych sposobów płatności np. BLIK, PAYPAL itd., tym lepiej. Oczywiście, mimo że zintegrowanie powyższych systemów ze sklepem internetowym jest płatne, to warto ten koszt ponieść z oczywistych korzyści, jakie te funkcjonalności za sobą niosą.

Dostawa — obowiązuje tu ta sama zasada, co powyżej. Im więcej dostępnych sposobów dostaw oferujesz, tym większa szansa, że dojdzie do zakupu. Dodatkowo musisz wcześniej ustalić szczegóły takie jak wysyłka za granicę, warunki darmowej dostawy (marketingowo korzystny zabieg), i czas realizacji.

UX — czyli jak ułatwić klientom decyzję zakupową

UX, czyli User Experience to takie podejście do projektowania, w którym najistotniejszą miarą jest zadowolenie użytkownika. W tym wypadku chodzi o wszystkie interakcje między użytkownikiem a stroną Twojego sklepu internetowego.

O co trzeba zadbać?

Powyżej wymieniliśmy jedynie kilka podstawowych aspektów User Experience. Więcej tego typu usprawnień będzie możliwe później, gdy już osiągniesz wyższy etap rozwoju swojego e-commerce.

E-commerce a marketing. SEO, Social Media, Google Ads?

Żeby ruszyć ze sprzedażą, najpierw musimy stać się rozpoznawalni, a do tego niezbędne są działania w obszarze digital marketingu. Lepiej nie szczędzić funduszy na marketing, ponieważ to on sprawia, że ludzie wchodzą na naszą stronę i robią zakupy, a my zarabiamy więcej.

  • Ruch organiczny i SEO — wspominaliśmy już o tym wcześniej. Dobrze poprowadzona strategia SEO może przynieść wiele korzyści przy stosunkowo niewielkim nakładzie finansowym. Należy jednak pamiętać, że niekiedy na rezultaty trzeba czekać dość długo — szczególnie w porównaniu do kampanii płatnych. 
  • Media społecznościowe — pozwalają na zwiększenie rozpoznawalności marki, ale również mogą się przydać przy promocji poszczególnych produktów.
  • Płatne reklamy Google Ads — ta metoda przynosi rezultaty prawie natychmiastowo, ponieważ odpowiada na potrzeby zakupowe użytkowników. Zazwyczaj wystarczy poczekać zaledwie kilka dni na wymierne korzyści.

Podsumowanie

Jak widzisz, zakładanie sklepu internetowego wiąże się z naprawdę wieloma procesami, na które trzeba zwrócić uwagę już na etapie budowania strategii. Oprócz powyżej opisanych czynników niezmiernie ważną rolę pełnią też kwestie prawne, których w tym artykule nie poruszyliśmy, ponieważ temat ten jest na tyle obszerny, że będzie opisany w kolejnej publikacji. Mamy jednak nadzieję, że odpowiedzieliśmy na Twoje podstawowe pytania związane z tworzeniem sklepu internetowego. Życzymy Ci dużo użytkowników z wysoką intencją zakupową!

Ponad 9 lat na rynku, setki wdrożonych realizacji

Nasi klienci rozpoczynają z nami współpracę, ponieważ potrzebują cyfrowej transformacji. Zostają z nami, ponieważ znajdują w WebCrafters solidnego partnera biznesowego, wspierającego ich kompleksowo od strony technologicznej.

Nie jesteśmy tylko software housem. Jesteśmy Twoim zewnętrznym działem IT, który zadba o Twój biznes tak samo, jak zespół programistów, designerów i project managerów, który pracowałby bezpośrednio w Twojej firmie.

Poznaj nasze wartości

Zbuduj z nami swój nowy produkt!

Umów się na bezpłatną konsultację z ekspertem i porozmawiajmy
o Twoich oczekiwaniach.

Napisz do nas!

Lub zadzwoń

Mateusz Borkowski

Head of Sales

Jeśli wygodniej będzie Ci opowiedzieć o swoich potrzebach podczas niezobowiązującej rozmowy, wybierz dogodny dla Ciebie termin, a ja dopełnię wszelkich starań, żeby zaproponować Ci rozwiązania odpowiednie dla Twojego biznesu.

Numer telefonu: +48 668 354 779