PrestaShop – od czego zacząć? Kompletny poradnik dla początkujących

Czym jest PrestaShop?

PrestaShop to darmowa platforma typu Open Source (Otwarte Oprogramowanie), która w łatwy sposób umożliwia prowadzenie własnego sklepu internetowego. PrestaShop jest dedykowana w głównej mierze prowadzeniu sklepów internetowych, a nie serwisom o charakterze informacyjnym. Nie trzeba dodawać, że jest w tej kategorii jednym z liderów. Jeżeli zastanawiasz nad wyborem pomiędzy PrestaShop a WooCommerce, przeczytaj nasze porównanie lub skontaktuj się z nami – chętnie doradzimy Ci w kwestii tworzenia sklepu internetowego.

PrestaShop — jak w łatwy sposób stworzyć sklep internetowy?

Chcesz założyć swój upragniony sklep internetowy? Zrobiłeś już rekonesans i wiesz, że istnieje platforma PrestaShop, która może Ci w tym pomóc. Jesteś już tak blisko osiągnięcia swojego celu. Teraz musisz dowiedzieć się tylko,co dokładnie zrobić, a my Ci w tym pomożemy. Poniższy poradnik krok po kroku przeprowadzi Cię przez cały proces stawiania własnego sklepu internetowego na platformie PrestaShop — do czego nie potrzebujesz żadnych umiejętności programistycznych. Co musisz zrobić na samym początku?

W skrócie

Najpierw musimy pobrać oprogramowanie z oficjalnej strony producenta. Następnie należy wybrać hosting oraz domenę. Kolejnym krokiem jest utworzenie własnego katalogu produktów, a potem customizacja przy użyciu motywów i modułów. Ważne jest także ustawienie polecanych metod płatniczych oraz wybór przewoźników. Na koniec wystarczy, że aktywujesz platformę e-commerce, i możesz od razu zacząć sprzedawać.

Hosting

Czyli cyfrowa przestrzeń, którą zajmuje Twój sklep internetowy. To ona przechowuje bazy danych z wszystkimi informacjami o sprzedawanych przez Ciebie produktach. Poniżej możesz znaleźć listę przykładowych operatorów:

  1. dhosting
  2. SEOHost
  3. JDM
  4. Hostinger

Warto zwrócić uwagę, w zależności od Twoich potrzeb, na pojemność serwera, na którym zainstalujesz swój e-commerce.

Domena

To po prostu adres internetowy Twojego sklepu internetowego. Każda domena składa się z dwóch członów — nazwy i elementu po kropce (np. webcrafters.pl). Najlepiej gdy nazwa jest prosta i chwytliwa, aby ułatwić zapamiętanie klientowi naszego adresu i ponowne dotarcie na naszą stronę. Znalezienie takiej nazwy wiąże się czasami z nie lada wyzwaniem, ponieważ większość łatwych i chwytliwych nazw została już zarezerwowana, a ich cena może nas zaskoczyć. W takiej sytuacji należy podejść do sytuacji z większą dozą kreatywności i stworzyć unikatową nazwę, której nikt wcześniej nie zarezerwował.

Lista najpopularniejszych operatorów:

  1. AfterMarket.pl
  2. Domeny.com
  3. Dhosting

Jak zainstalować PrestaShop? Pierwsze kroki

Po tym, jak zainstalujesz oprogramowanie i znajdziesz hosting oraz domenę swojego sklepu PrestaShop, możesz zacząć konfigurację. Jeżeli jeszcze zastanawiasz się nad wyborem platformy, możesz porównać instalację PrestaShop z instalacją WooCommerce. W tym momencie posiadasz jedynie infrastrukturę sklepu, analogicznie jak w przypadku sklepu stacjonarnego przestrzeń oraz regały. Teraz przyszedł czas na uzupełnienie treści.

Kolejne Kroki:

  • Wybór szaty graficznej, logo i fontu — żeby wyróżnić się od konkurencji i sprawić, aby Twój sklep był czytelny i dopracowany wizualnie, potrzebujesz dobrać kolorystykę, font, a także stworzyć swoje logo.
  • Dodanie contentu — kolejnym ważnym elementem jest treść stron takich jak „O nas”, „Regulamin”, czy „Polityka prywatności”.
  • Dodanie produktów — Na tym etapie powinniśmy dodać precyzyjne i chwytliwe opisy produktów — możemy to zrobić sami albo wynająć copywriterów, którzy zrobią to za nas. Dodatkowo będziemy potrzebowali zdjęć, oddających jak najlepiej dany produkt i tu analogicznie możemy zrobić to sami, albo zlecić to zadanie fotografowi.
  • Dodanie waluty — jeżeli masz zamiar sprzedawać swoje produkty za granicę, to dodanie odpowiedniej waluty w zależności od kraju pochodzenia klienta ułatwi mu korzystną dla nas decyzję zakupową.
  • Dodanie metod płatności — im więcej oferujesz metod płatności (PayPal, Blik, Przelew), tym większa szansa na pozytywną decyzję zakupową ze strony potencjalnych klientów.
  • Dodanie wielu opcji wysyłki — różne możliwości dostawy w różnych cenach również ułatwiają podjęcie decyzji zakupowej.
  • Drzewo kategorii — ten krok wymaga podzielenia produktów na różne kategorie tak, aby ułatwić użytkownikom w jak największym stopniu nawigację. Z tym krokiem związana jest dodatkowa trudność, polegająca na odpowiednim dobraniu słów kluczowych do tych kategorii, w taki sposób, żeby skierować ruch z wyszukiwań organicznych do naszego sklepu.

Zalety PrestaShop

  • Open Source — PrestaShop jest oprogramowaniem typu Open Source, dzięki czemu korzystanie z niego jest darmowe. Oczywiście nie znaczy to, że unikniemy wszystkich kosztów. Za dodatkowe funkcjonalności, hosting, domenę czy pomoc profesjonalistów w prowadzeniu e-commerce będziemy musieli zapłacić.
  • Dostępność wielu opcji językowych — PrestaShop oferuje zawrotną liczbę języków, bo aż 75, co pozwala nam rozszerzyć naszą działalność na inne kraje i ułatwić podjęcie decyzji zakupowej w natywnym języku.
  • Funkcjonalności, rozszerzenia oraz szablony — Sklep internetowy Prestashop posiada bujną ofertę przeróżnych dodatkowych funkcjonalności i edytowalnych szablonów- które umożliwiają personalizację szaty graficznej oraz logotypu Twojego sklepu, niektóre z nich są dostępne jedynie odpłatnie, a z innych możemy korzystać za darmo.
  • Społeczność — wokoło PrestaShop istnieje rozbudowana społeczność użytkowników i ekspertów, którzy stale rozszerzają możliwości tej platformy e-commerce. Dodatkowo istnienie takiej społeczności pozwala na szybsze znalezienie rozwiązania w przypadku wystąpienia problemu.
  • Intuicyjny panel administracyjny — interfejs oraz panel administracyjny PrestaShop zostały zaprojektowane w taki sposób, żeby jak najbardziej ułatwić efektywne posługiwanie się nimi nawet mniej doświadczonym użytkownikom. Mimo przystępności sklep PrestaShop nie traci nic na skalowalności. Zatem w przyszłości nic nie ograniczy rozwoju Twojego sklepu.
  • SEO-friendly — PrestaShop ułatwia wdrożenie wszystkich zmian pod kątem SEO (ang. Search Engine Optimization), co pozwoli zwiększyć widoczność Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania Google, w efekcie przyciągnąć większą ilość klientów.
  • Szerokie zastosowanie — Prestashop jest idealny dla średniej wielkości sklepów internetowych, jak i tych większych z liczbą podstron sięgających kilku tysięcy.
  • Responsywność — PrestaShop działa płynnie na wszystkich urządzeniach mobilnych, nie tylko na laptopach.

Podsumowanie

Oprogramowanie PrestaShop ma wiele zalet i jest świetnym wyborem zarówno dla początkujących sprzedawców internetowych, jak i tych doświadczonych mających większe potrzeby i wymagania. W tym poradniku przedstawiliśmy podstawowe kroki, które musisz powziąć, żeby założyć swój sklep internetowy na PrestaShop. Pamiętaj, że mimo łatwości obsługi pomoc profesjonalistów może być nieoceniona i bardziej opłacalna w dłuższej perspektywie — biorąc pod uwagę rozwój i utrzymanie e-commerce.

Ponad 9 lat na rynku, setki wdrożonych realizacji

Nasi klienci rozpoczynają z nami współpracę, ponieważ potrzebują cyfrowej transformacji. Zostają z nami, ponieważ znajdują w WebCrafters solidnego partnera biznesowego, wspierającego ich kompleksowo od strony technologicznej.

Nie jesteśmy tylko software housem. Jesteśmy Twoim zewnętrznym działem IT, który zadba o Twój biznes tak samo, jak zespół programistów, designerów i project managerów, który pracowałby bezpośrednio w Twojej firmie.

Poznaj nasze wartości

Zbuduj z nami swój nowy produkt!

Umów się na bezpłatną konsultację z ekspertem i porozmawiajmy
o Twoich oczekiwaniach.

Napisz do nas!

Lub zadzwoń

Mateusz Borkowski - Head of Sales

Mateusz Borkowski

Head of Sales

Jeśli wygodniej będzie Ci opowiedzieć o swoich potrzebach podczas niezobowiązującej rozmowy, wybierz dogodny dla Ciebie termin, a ja dopełnię wszelkich starań, żeby zaproponować Ci rozwiązania odpowiednie dla Twojego biznesu.